Het bestuur van de STEF garandeert haar cliënten discretie in alle omstandigheden. Informatie over haar relaties en referenties worden dan ook niet aan derden verstrekt.

Toch willen we een aantal praktijkcases met u delen. Dat doen we in de vorm van anekdotes. We geven daarmee u een goede indruk van de aard van de kwesties die een gewenste voorspoedige ontwikkeling van het familiebedrijf kunnen frustreren. Ter bescherming van bestaande personen hebben we een zogenaamde "epische verdichting" toegepast.

Lees en geniet van de volgende anekdotes.

Anekdotes

Op eigen benen
Het zelfstandig ondernemer zijn, is dat altijd een positieve keuze? Je bent afhankelijker als ooit, van het personeel, van klanten, van leveranciers, van financiers, en zo voort. Aan het roer staan, dat is het, misschien? Is het een kwestie van temperament of koele berekening?
Drie keer rijk
Hét typische probleem van een derde-generatie-familiebedrijf is het niet klein willen/kunnen houden van de aandeelhoudersvergadering. Sommige families hebben het dynastiegevoel, andere families hebben dat gevoel juist helemaal niet. Er schijnt geen tussenweg te zijn.
Statuten lezen
Er wordt wat afgeprutst met juridische structuren van familiebedrijven, vooral als accountants zich ermee bemoeien. En notarissen? die stellen zich slechts op als uitvoerder. 'Keep it simple", dat is een kunst op zich, vooral voor de professoren in het vennootschapsrecht.
Ha, meneer Peultjes, prachtig
Het duurt altijd even voor je ontdekt in een familiebedrijf hoe de machtsverhoudingen liggen, "hoe de hazen lopen" en wie de echte baas is. Let altijd op de oude mannetjes. Onderschat ze niet, want ze zijn het letterlijke goud waard.
Doctorandus Van Heuvelen
Het leven van een commissaris bij een familiebedrijf gaat niet altijd over rozen. Vooral in spannende situaties is het goed blijven communiceren cruciaal. Vreemde ogen dwingen, maar dat moet de wakkere geest achter die ogen wel kunnen bewerkstelligen. Daar zou de persoonlijkheid van de commissaris eigenlijk veel meer - vooraf -, op getest moeten worden.
Geen tijd meer
Wil je bij een familiebedrijf een nieuw familielid inwerken of er juist uitwerken? Laat hem/haar het ondernemingsplan opstellen. Is het ondernemingsplan méér dan vulling van het dossier bij een bancaire instelling?
Wie krijgt wat en hoe doen dat we dat?
Bedenk dat veel openstaande rekeningen in families nog wachten op afrekening. Alleen de mater familias houdt de psychologische balans in de gaten. Wacht tot zij zegt: "Oké, we gaan nu naar huis allemaal, maar we doen het zoals die meneer/mevrouw van de STEF zegt".
Miss Marple
Let ook op de oude dametjes, ze zijn allesbehalve gek. Ze zijn meestal de ruggengraat van de familie én het familiebedrijf. Voor de adviseur past slechts de houding: "Madame, uw stille wens is voor mij een bevel, een richtlijn voor mij hoe te handelen."